EGR vs. Vířivé klapky:
Proč správná údržba a provoz mají zásadní význam?
Úvod
V diskuzích o úpravách emisních systémů se často setkáváme s názory, že vypnutí EGR (recirkulace výfukových plynů) je řešením problémů se zanášením sání. Nicméně, reálné zkušenosti a fyzikální principy ukazují, že je třeba uvažovat komplexně. Správná údržba a dodržování provozních podmínek, může předejít zanášení/tvorbě karbonu a má zásadní vliv na životnost celého systému.
Zatímco neoprávněné úpravy mohou mít řetězové negativní dopady – a to nejen na motor, ale i na naše zdraví a celý automobilový průmysl v Evropě.
1. Kdy dochází k zanášení sání?
Hlavní příčiny zanášení:
· Krátké trasy: Vozidla, která nejezdí dostatečně dlouhé úseky (např. pouze městský provoz), často nedosáhnou optimální provozní teploty a tím je přímo ovlivněno chování EGR, což vede k usazování nečistot. Zároveň při krátkých trasách jezdíme často v nižším spektru otáček motoru a tím ani nemusí docházet k úplnému uzavírání EGR.
· Stav turbodmychadla: Pokud není turbodmychadlo v dobré kondici, z pravidla dochází k nadměrnému prosakování oleje do sání, což způsobuje vznik mastného filmu na stěnách potrubí systému sání, na které se následně zachytávají nečistoty ve formě sazí. Dohromady pak vzniká obecně známý karbon, který mmj. Z dlouhodobého hlediska dokáže zúžit průměr sacího potrubí, do spalovacího prostoru se poté nedostává dostatečné množství vzduchu.
Reálná zkušenost: Při pravidelném provozu na dálnici s turbodmychadlem v dobré kondici, stačí cca. jednou za dva roky provést čištění sání – EGR nemusí být vypínáno, jelikož správný provoz zabraňuje nadměrnému zanášení.
2. Dopady vypnutí EGR a vliv vířivých klapek
Zvýšení teploty spalování:
· Vypnutí EGR může vést k rapidnímu zvýšení teploty ve spalovacím prostoru – teplota ve válci může vzrůst až o 500 °C, kvůli absenci CO2 které EGR „přimíchává“ do sacího systému (CO2 má vysokou tepelnou kapacitu, dokáže tak z velké míry vzniklé teplo absorbovat).
· Vyšší teplota způsobuje nadměrnou produkci NOx, což jsou velmi malé částice (pod 10 nm), jež nedokáže DPF (filtr pevných částic) zachytit.
Role vířivých klapek:
- Původně byly vířivé klapky (swirl flaps) navrženy pro zlepšení promíchání vzduchu a paliva, čímž se výrazně snižovala kouřivost.
- U vozů s normou Euro 4 tyto klapky odstraňovaly větší částice, se kterými si DPF bez problémů poradí (za předpokladu když je filtr i komponenty motoru v pořádku). Později se však zjistilo, že z velkých částic se tímto stanou „menší“ které obsahují velké množství NOx.
- Nejhorší kombinace: Vypnutí EGR a ponechání vířivých klapek aktivních vede k podmínkám, kdy dochází k nadměrné tvorbě NOx. Tato „továrna na NOx“ je obzvláště nebezpečná, protože NOx částice jsou extrémně malé, procházejí lidskými sliznicemi a dostávají se přímo do krve. Studie dokonce ukazují, že se mohou usazovat v buňkách, kde interferují s DNA při procesu dělení buňky a mohou tak působit mutagenně.
3. Širší dopady na společnost a automobilový průmysl
- Zdravotní rizika: Vysoké emise NOx představují riziko nejen enviromentální, ale také pro lidské zdraví. I když někteří mohou považovat zdravotní hledisko za méně důležité, vědecké studie potvrzují, že dlouhodobá expozice NOx může vést k mutagenním změnám.
- Regulační tlak a důsledky: Vzhledem k rozšířenosti vozidel, u nichž došlo k
úpravám emisních systémů (včetně kombinace EGR OFF a klapky ON), je tlak na zavedení přísnějších emisních norem (jako je Euro 7 či iniciativy typu GreenDeal) stále větší. Jde tedy především o fenomén způsobený vozidly ve špatném technickém stavu. - Dopad na ekonomiku: Zpřísnění emisních limitů má za následek zvýšení nákladů na výrobu nových vozů (resp. Emisních systémů), což může vést k vyšším cenám pro konečného zákazníka, nižší spolehlivosti vozů a postupnému útlumu automobilovém průmyslu v Evropě – což je odvětví, které má značný vliv na HDP celého kontinentu.
4. Doporučení pro majitele vozů
- Dodržujte doporučený provoz: Pokud je vaše vozidlo pravidelně provozováno na dálnici a turbodmychadlo je v dobrém stavu, stačí provést preventivní čištění sání jednou za dva roky. Tím předejdete zanášení a nepotřebujete vypínat systém EGR.
- Nepodceňujte funkci EGR: Tento systém snižuje teplotu spalování a tím i tvorbu NOx.
Jeho vypnutí může mít negativní důsledky na životnost samotných komponent
motoru, ale i na emise. - Buďte obezřetní při modifikacích: Pokud uvažujete o úpravách, mějte na
paměti, že kombinace vypnutého EGR a aktivních vířivých klapek může vést k
výraznému nárůstu NOx, což je nejen nebezpečné pro zdraví, ale může mít i
dlouhodobé regulační a ekonomické dopady. Kterými z dlouhodobého hlediska
škodíme jakožto „koncový spotřebitelé“ především sobě a naší ekonomice.
Závěr
Správná údržba a dodržování provozních doporučení jsou klíčem ke spolehlivému a ekologickému provozu vašeho vozidla. I když lákavé úpravy, jako je vypnutí EGR, mohou na první pohled vypadat jako řešení problémů se zanášením sání, nebo vaší finanční situace, dlouhodobé důsledky, zejména zvýšená tvorba NOx a její vliv na zdraví a ekonomiku, jsou závažné. Zodpovědným přístupem nejen chráníte svůj motor, ale také přispíváte k ochraně životního prostředí a stabilitě automobilového průmyslu v Evropě který do značné míry přímo ovlivňuje HDP celého kontinentu.
Pamatujte, že jakýkoli zásah do emisních systémů by měl být vždy konzultován s odborníkem, aby nedošlo k nechtěným následkům, které by mohly ovlivnit jak technickou spolehlivost vozu, tak i vaše zdraví a budoucnost automobilového průmyslu.
Zdroje:
U.S. Environmental Protection Agency (EPA) – Integrated Science Assessment for Oxides of Nitrogen – Health Criteria (2011)
World Health Organization (WHO) – Air Quality Guidelines: Global Update 2005
International Agency for Research on Cancer (IARC) – Diesel Engine Exhaust, Monograph Volume 105 (2012)