Modelové značení vozů Volvo není jen náhodnou kombinací písmen a čísel – skrývá v sobě logiku, která odráží typ karoserie, velikost, cenovou kategorii i charakter vozu. Díky jednotnému systému označování dokáže značka Volvo snadno rozlišit kompaktní městské modely, rodinná kombi, luxusní sedany i robustní SUV. Tento článek vás provede historií a významem modelového značení, vysvětlí rozdíly mezi jednotlivými výbavovými liniemi, jako jsou Kinetic, Momentum, Inscription nebo sportovně laděný R-Design, a ukáže, jak se systém vyvíjel od číselných označení až po moderní strukturovaný koncept, který Volvo používá dodnes.

Písmena a číslice v názvech

Volvo používá pro označování svých modelů písmena, která vyjadřují typ karoserie vozu. Písmeno S označuje sedan, V je odvozeno z anglického slova versatility, tedy všestranný a používá se pro kombi. C označuje coupé nebo kabriolet a zkratka XC vychází z termínu Cross Country, který se používá pro crossovery a SUV modely Volvo. Původně bylo označení XC určeno pouze pro zvýšené terénní verze kombi, postupem času se však stalo součástí názvů všech SUV modelů značky.

Označení EX pak představuje novou generaci plně elektrických SUV modelů Volvo. Písmeno E odkazuje na elektrický pohon, zatímco X zachovává tradici označování vozů kategorie crossover a SUV.

Číslovka za písmenem zpravidla vyjadřuje třídu a cenovou kategorii vozu. Obecně platí, že vyšší číslo znamená větší model. Například řada 90 označuje největší a nejprémiovější vozy, 60 představuje střední třídu a 40 patří kompaktním modelům.

Například XC90 je SUV nejvyšší třídy, zatímco XC40 je kompaktnější SUV vhodné do města. S90 jakožto sedan soupeří s luxusními vozy vyšší střední třídy, oproti tomu S60 cílí na střední třídu. V60 představuje prémiové rodinné kombi střední velikosti, zatímco V90 je prostorný luxusní vůz pro manažery. Takovéto označování tedy segmentuje modelovou řadu pod značkou Volvo do srozumitelných kategorií. Každý model nese ve jméně informaci o své karoserii a postavení v hierarchii značky.

Historický vývoj označování

Historicky Volvo používalo převážně číselné označení modelů. Až do poloviny 90. let nesly vozy této značky většinou trojmístná čísla, která odkazovala na generaci a někdy i technické provedení vozu. V70. letech měla tato čísla jasnou vnitřní logiku: první číslice označovala modelovou řadu, druhá udávala počet válců motoru a třetí počet dveří. Například Volvo 145 patřilo do první modelové řady, přezdívané Amazon, mělo čtyřválcový motor a bylo pětidveřovým kombi. Přesto však tato číselná označení nebyla pro běžné zákazníky snadno srozumitelná a více jim rozuměli spíše znalci značky.

Zlom nastal v roce 1995, kdy Volvo představilo nový systém označování modelů kombinující písmena a číslice. Prvními modely, které tento koncept využily, byla dvojice S40 a V40 – kompaktní sedan a kombi uvedené na trh právě v roce 1995. Postupně Volvo přešlo na tento systém plošně, a tak se například původní Volva 850 po faceliftu v roce 1996 přejmenovala na S70 a V70, zatímco luxusní 960 nesla v posledním roce výroby označení S90 a V90, aby zapadla do nové koncepce. Od té doby Volvo ustoupilo od čistě číselných názvů a začalo systematicky používat kombinaci písmen a dvouciferného čísla. Tento způsob se osvědčil a značka jej využívá už téměř třicet let.

Za zmínku stojí také označení Cross Country. Dříve byl model XC70 samostatným typem odvozeným z modelu V70, avšak od roku 2016 Volvo u nové generace přistoupilo ke změně a používá název V90 Cross Country, tedy formálně variantu modelu V90. Tím se z názvu zvýšeného kombi vytrácí písmena XC, která jsou dnes vyhrazena čistě SUV modelům. Zvýšené kombi tak nesou základní označení V doplněné o slovní popis Cross Country, avšak jejich filozofie zůstává zachována.

Označení úrovní výbavy

Volvo tradičně nabízí pro své osobní vozy několik úrovní výbavy, které se liší mírou komfortu, použitými materiály, technologiemi i designem. Od počátku 21. století se v Evropě ustálilo zejména tříúrovňové schéma zahrnující varianty Kinetic, Momentum a Summum. Nabídku dále doplňovaly specializované verze, například sportovně laděný R-Design nebo luxusně orientovaný Inscription, určený pro zákazníky hledající maximální pohodlí, prémiové zpracování a osobitý styl.

Kinetic

Označení Kinetic bylo zavedeno jako název pro základní nebo nižší střední úroveň výbavy. Tato verze stavěla na standardní bezpečnostní výbavě a přidávala několik komfortních prvků. Typicky zahrnovala dvouzónovou automatickou klimatizaci místo manuální, kožený volant a hlavici řadicí páky, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, zadní loketní opěrku a také litá kola namísto ocelových disků. Čalounění bylo zpravidla látkové, často jednodušší než u vyšších stupňů. V některých modelech Kinetic postrádal například tempomat nebo palubní počítač, pokud je daný vůz nenabízel již v základní specifikaci.

Momentum

Výbava Momentum představuje střední stupeň a stala se klíčovým prvkem nabídky až do současnosti. Oproti Kineticu doplňuje řadu komfortních, designových a technologických prvků, díky čemuž jde o nejčastěji zvolenou variantu. Typicky obsahuje tempomat, palubní počítač, kvalitnější audiosystém, dešťový senzor, automaticky zatmavitelné vnitřní zpětné zrcátko, přední mlhovky a často také větší kola. Čalounění bývá kvalitnější, často v kombinaci látky a kůže nebo z jemnějšího textilu. U novějších modelů Volvo je Momentum zpravidla vybaveno také plnohodnotným infotainmentem a 12,3″ digitálním přístrojovým štítem. Celkově tak nabízí vyvážený poměr mezi cenou a výbavou, což z něj činí velmi populární volbu.

Summum

Označení Summum po mnoho let označovalo nejvyšší běžný stupeň výbavy. Tato varianta zahrnovala vše, co nabízely Kinetic i Momentum, a přidala k tomu další luxusní prvky. Typicky nabízela vysoce kvalitní celokožené čalounění sedadel, elektricky nastavitelná přední sedadla (u řidiče často s pamětí), vyhřívaná sedadla, bi-xenonové adaptivní světlomety s ostřikovači, elektricky sklopná zrcátka s integrovaným osvětlením a prémiové interiérové dekory, často včetně dřevěného obložení. K tomu obvykle patřil i nejvyšší dostupný audiosystém. Výbava Summum tak měla prakticky vše, co bylo v daném modelu možné získat s výjimkou specifických sportovních prvků určených pro verze R-Design.

Inscription

Inscription je označení pro nejvyšší luxusní stupeň výbavy. Poprvé se objevil kolem roku 2011 jako designový paket, například u speciální edice interiéru Inscription pro modely C70 a S80. Postupně se však stal plnohodnotným výbavovým stupněm a dnes představuje vrchol komfortu a prémiového zpracování. Oproti výbavě Momentum se vyznačuje kvalitnějšími materiály a pokročilejší technologií. Standardem bývá jemná kůže Nappa na sedadlech, často s ventilací, perforací a prodlužovatelnou oporou stehen. Samozřejmostí je ambientní osvětlení interiéru, luxusní dřevěné obložení, elektricky nastavitelná přední sedadla s pamětí (včetně sedadla spolujezdce) a různé chromované dekory. Exteriér Inscription obvykle zahrnuje chromovaný rám masky chladiče nebo lišty oken a často také větší kola. Prémiový charakter dotváří i špičkové audiosystémy, například Harman/Kardon nebo Bowers & Wilkins.

R-Design

R-Design představuje sportovně stylizovanou výbavu, která navazuje na odkaz vysoce výkonných modelů Volvo R. Zaměřuje se především na sportovní vzhled a dynamičtější jízdní zážitek. Typické jsou agresivněji tvarované nárazníky a prahy, specifická sportovní maska chladiče s černými nebo matně stříbrnými detaily, integrované koncovky výfuku a unikátní design kol. V interiéru se R-Design odlišuje sportovními sedadly s výraznějším bočním vedením, čalouněním z kombinace kůže a Nubucku nebo perforované kůže, specifickým sportovním volantem, hliníkovými pedály a často také tmavým stropním čalouněním.

Kromě vizuálních úprav má R-Design většinou také sportovněji naladěný podvozek. U modelů na platformě SPA je například podvozek R-Design snížený o 15 mm oproti standardnímu Dynamic Chassis a nabízí tužší odpružení pro lepší ovladatelnost. V některých případech zahrnovaly modely R-Design i mírně zvýšený výkon, například u motoru T5 R-Design s Polestar optimalizací. Obecně však R-Design není plnohodnotný výkonnostní model, ale spíše sportovní paket, který lze kombinovat i se středními motorizacemi.